Откриха изложбата "Palais Potemkine" в царския дворец

 

Вчера бе официалното откриване на изложбата “Palais Potemkine” [Палат Потьомкин], която ще бъде изложена до 20-ти август в Национална Галерия - Двореца. Изложбата  представя селекция от съвременно изкуство на артисти, номинирани или носители на Наградата на Фондация „Рикар“.

„За нас от Перно Рикар реализацията на проекти като тази изложба е пряко свързана с мотото на компанията ни -“Сreateurs de conviviаlite“. То изразява нашето желание да популяризираме културата на споделяне – не само на приятни моменти, но и на идеи и ценности. „Палат Потьомкин“ е един от многото актове на Перно Рикар България да насърчава и подпомага достъпа до качествено съвременно културно съдържание, да развива проекти от сферата на изкуството и да насърчава художественото сътрудничество между артисти в унисон с ценностите и дейностите на нашата компания по целия свят.“, коментира старта на изложбата Мирослава Симова, изпълнителен директор на Перно Рикар България.

Заглавието на проекта поставя началото на този критичен анализ чрез съпоставка с „Потьомкинови села“, метафоричен израз за зрителна измама с пропагандна цел. Декор на изложбата е сградата на Националната галерия в София, бивш царски дворец, който е бил свидетел и участник във всички обрати в историята на България в съвременната епоха: османското владичество, Освобождението, последвано от политическите блуждаения на монархията, провъзгласяването на Републиката съпътствано от „сателизацията“ към Съветския съюз, преходът към демокрация, съчетан с период на необуздан капитализъм. Днес, във време в което социалните и политическите ориентири изглеждат нестабилни, тази сграда с важен исторически и политически заряд, навремето проектирана и осъществена от чуждестранни архитекти, художници и декоратори, може чрез изкуството да послужи като средство за анализ на състоянието на обществото, на историческата и съвременната роля на културния обмен и наинституциите.

Самата практика на представените артисти от френската сцена обогатява и релативизира понятието за „сцена“. Многообразието на темите които ги вълнуват, съумява да преодолее всякакви географски, стилистични или тематични граници, които биха се стремили да уеднаквят подхода им. Фактът, че авторите са обединени от различни връзки с Франция, не ги прави по- малко граждани на една глобална артистична общност. Техните изследвания и сътрудничество ги отвеждат до страните от бившия Източен блок, отвъдморските територии, бившите колонии, градски или отдалечени райони във Франция и по света. Те се сблъскват с колониалната история, граничните линии, политическите катаклизми, ролята на градоустройството и паметниците, наративите на формирането на национално самосъзнание, декора на музеите или на информационното общество, медийния дискурс, начините за взимане на думата, анализа на несловесното общуване чрез жестове, разликите във външността и неравенствата между индивидите.

 

Моля коментирайте